Saturday 2 June 2012

Angsa Baru...................

Sewaktu aku berkunjung ke pusat penternakan unggas yang terletak di jalan pantai batu 6, ketika dalam perjalanan pulang ke kampung, aku ternampak anak2 angsa yang berada dalam kurungannya. Tanpa melengahkan masa aku terus bertanya tentang harga angsa tersebut. RM120 sepasang katenye.
Lalu aku pun ambil lar sepasang iaitu dua ekor. X Tahu jantinanye lagi sebab aku x berapa cam tentang jantina anak angsa ni. Aku masih keliru and perlu banyak lagi study tentang mengenali  jantina anak angsa ni. lepas 2 bru r pro........ hehe... wat mase skang blum lagi r.

Bawah ni adalah gambar depa tapi waktu dah besar r.............. sebab ganbar waktu kecik sikit sangataku amek oleh kerana busy kat kolej dan jarang balik, tapi ak letak gak r satu dua gambar depa kecik kat bawah sekali. kawan dye lagi sekor dah mati selepas umur 3 bulan sebab menjadi hidangan ular. Depa bedua n semuanya jantan belaka, bukan sepasang pon. Lepas n kenalah cari pengganti baru untuk jadi peneman yang tunggal n.







Ar, ni gambar waktu depa kecik.Bbaru jumpe tadi selepas belek2 album lame.



Untuk pengetahuan para pembaca, selepas kematian salah seekor angsa ni aku terus pergi beli penggantinya, seekor angsa betina dari tempat yang sama yang umur sebulan lebih dengan harga sama aku beli dua ekor n. tuan 2 bagi murah kat aku sebab aku selalu datang beli kat dye. malangnya sungguh menyedihkan apabila si betina itu hilang tanpa meninggalkan kesan seperti bangkai secara tiba2 setelah umurnya mencecah 3 bulan. X tahu r kemana hilangnya angsa tersebut. Dah beberapa kali perkara seperti ni jadi kat aku dah. Kes ini sama dengan kes angsa putuih dan beberapa angsa kelabu yang aku ada sebelum ini. aku berpendapat bahawa depa semua bukan kena makan ular atau musang tapi depa dicuri orang sebab kawan nenek sekampung aku pun ada mengatakan angsa betinanya hilang ketika sedang mengeram pada malam hari. Wallahua'lam............... mungkin ada hikmah disebalik kejadian ini. Hanya Allah yang tahu. Harap lepas n orang tu insaf dan kembali ke pangkal jalan.

Sampai sini saja aku dapat kongsi cerita suka duka aku dengan angsa di zealous farm. Nanti bile ada angsa balik aku akan kongsi cerrita lagi....................... Bye........................


No comments:

Post a Comment