Friday 1 June 2012

Anak Itik Nila Bedge 2

Anak itik tok wi mandi dalam kolam,
 sakit ape tok wi, sakit sendi tulang,
 ubat ape tok wi, ubat limau????????????????
Then, lpas 2 dah x hafal dah................ dah lame sangat lagu 2 x dinyanyikan. So, ak pon x ingat lagi. hehe :)
Mengarut suda........................... Padahal nak cerita pasal anak itik jer pon............

Anak itik nila.
Semuanya ada sembilan ekor, tapi yang duduk sekumpulan 6 ekor. Jadilah untuk tangkap gambar. Semua hasil tetasan  semulajadi dari seekor induk.

Sebenarnya anak itik ni ada 12 ekor adik beradik, tapi biasalah adat yang hidup pasti ada yang mati. Sekor mati waktu kecik sebab kena pijak dekat yang lain, lagi dua ekor mati semalam (sebelum gambar ni ditangkap) di makan ular.

Yang di blakang macam itam2 coklat skit, adalah itik bomban/penelur (khaki chambel). Kurung skali sebab ar2 yang si betina 2 lumpuh. So, untuk elakkan dari tambah truk, maka ia dikurung. waktu pintu reban atas ni tebukak pada satu ahri, yang jantan itu pon turut naik betemu kekasihnya melepaskan rindu........... sebab 2 jadi sepasang yang dikurung. Betelur lar jugak sibetina 2 wlaupin sakit, cuma x kerap sangat r. itik ni tinggak sepasang jer drpd bepuluh sebab ada yang dah kena masak rendang dan juga menjadi bahaman ular sawa yang datang bertandang.

rrrrrrrrrrrrrrrrr.............. letih r asik duduk, bediri plak r, dapat regangkan otot skit. hehehehehe.............

ini gambar depa waktu dah lepaskan atas tanah iaitu reban bawah apabila depa da reti rebut makanan. Yang kiri= jantan, kanan=betina. betul2 sepasang yang duduk kat sudut 2, so aku amek r gambar depa. susuh nak dapat aksi gini.........

No comments:

Post a Comment