Sunday 10 June 2012

Anak Angsa kini kembali.............

Ini bukanlah angsa hasil penetasan dari induk yang sudah ada di Zealous Farm tetapi ia di beli atas dasar untuk menggantikan angsa yang sudah pupus di farm ini. ini adalah kerana angsa2 sebelum ini yang diternak di Zealous farm tidak panjang umur untuk meneruskan legasinya kerana telah hilang begitu sahaja tanpa sebarang bukti yang kukuh untuk memfailkan kematian mereka. hanya seekor drpd lima yang dapat difailkan kematiannya kerana dibaham ular atas dasar kesan gigitan pada leher yang ditinggalkan ular tersebut. hehe... berikut adalah warga baru pengganti kepada yang tiada dan merangkap kawan kepada teruna yang ada.

Angsa ni ibu ak beli waktu dye pegi hantar telur puyuh untuk eram dipusat eraman berdekatan.  Lepas itu, dye kate dye nampak anak angsa n banyak sangat kat tempat orang 2. so nenek aku yang turut serta dalm konvoi ni suruh r mak aku belikan untuk ganti angsa yang dah hilang. Mak aku mintak dua2 betina, tapi dye xnak bagi sebab dye kte dye jual dalam sepasang. Setelah mak aku pujuk rayu, dye pon memilih yang betina memandangkan tuannya tiada. tapi kalau tuan dye tahu mesti dye kene marah katenya. ada r dye terangkan sikit kat ibu ak cara nak kenal jantan betina anak angsa n kat ibu ak, tapi ibu ak x berapa paham. ibu ak kate dye tengok pada buntut angsa 2.
Tapi setahu ak mengenali jantina anak angsa mengikut bontotnya agak kurang tepat berbanding dengan cara berdasarkan suaranya. ibu ak terus angkat 2 betian bak kata indon 2 dengan harga RM120.

Apabila aku pulang pada cuti hujung minggu, ibu serta nenek aku mengkhabarkan berita tersebut. Dengan rasa girang aku terus pergi tengok anak angsa tersebut kat reban di ladang. bila aku teliti pada suaranya aku mendapati bahawa angsa ini bukan brtian kedua2nya tetapi sepasang iaitu seekor jantan dan seekor lagi sebaliknya. Untuk pengetahuan yang warna leher dye cerah sikit 2 yang macam kekuningan sikit 2 adalah betina manakala sebaliknya pada teman dihadapannya tersebut. tapi nenek aku still hope yang angsa 2 semua betian sebab yang jantan dah ade katanya. tapi bagi aku, aku redha sebab berdasatrkan apa yang aku teliti, ia adalah sepasang......

Selepas 2 minggu berlalu drpd tarikh ibu aku membeli anak angsa kelabu tersebut ak pergi ke tempat  tersebut dengan tujuan untuk bertanya adakah boleh di tukar dengan betina yang alin tetapi tuan empunya tidak membenarkan memandangkan bilangan anak angsa betina adalah lebih rendah berbanding dengan si jantan. So, hajat aku x tercapai tetapi aku terpandang akan anak angsa putih yang berada dalam kurungan di situ. aku tanya harga and tauke 2 kate RM250 sebab dye dah besar dan berumur sebulan. Kirenye dah dijamin sihat r. akyu fikir 2 tiga kali pas2 baru aku beli. Semunya ada 2 pasang di situ. Setelah aku teliti jantina kedua2 pasang anak angsa ini, aku mendapati bahawa salah sepasang yang dikatakan jantiana berbeza adalah tidak tepaty.Pada firasat aku mengatakan bahawa kedua2 anak angsa putigh ini ialah betina. Aku tanya untuk kepastian, tapi jawapan yang diberiak adalah sama iaitu sekor jan dan sekor lagi betina berdasarkan pantatnya. tapi bagi aku dua2 betina berdasarakn suara bunyi yang dikeluarkan oleh anak angsa tersebut. tapa fikir panjang aku pon amek yang pasangan ni dengan harapan kedua2nya betina. tapi yang sekor2 mulut dye cam cacat sikit. arh,,, aku x kisah pon. asalkan betina.. boleh tambah koleksi bila dah besar nanti. Hope tekaan aku betol 100%. hehe. tunggu dan lihat.

Sedap dye minum air 2, dahaga betul. Yang nilah yang dikatakan betina oleh penjual itu berdasarkan pantatnya yang  membulat dan labuh sedikit. Boleh nampakkan labuhnya pantat(bontot) dye 2..............

Gambar depa berempat yang disatukan dalam satu reban yang baru siap dibina. Semuanya baik kecuali  angsa putih yang kat belakang 2, suke gigit bulu angsa kelabu yang 2 ekor. Abes bulu nya kene makan dek yang putih.
Mentang2 orang 2 itam dye putih, bukan main lagak eh.

Angsa putih tang depan2 r, yang saya cakap cacat sikit 2. paruh belah atas dye lagi pendek drpd paruh dye yg belah bawah. sian dye. Penjual 2 kate jantinanya jantan, tapi bagi aku jantinanya betina. tunggu r update seterusnya yang menunjukkan jantian nye yang sebenar setelah dewasa.

Semoga cepat besar dan menjadi angsa yang jinak............... skang depa semua dah besar da, tapi nanti r aku updatekan gambar depa semua. Tunggu tau.....................

Ada video sikit. Cuba anda saksikan dan teka jantina angsa ini. Dengar dengan teliti, teka dan jawab di ruangan komen. Adakah sama dengan firasad saya?
 teka jangan x teka...............



BERSAMBUNG......................................

1 comment: